Skogsbruk, jakt, lite skärgårdsliv och en Basset Fauve de Bretagne.

söndag 19 januari 2014

3x hare

Fortfarande lite för lite snö, men på fredagen kom lite nytt passligt till helgen. Lördag morgon begav vi oss till grannbyn för att prova på deras harar. Jag ville helst undvika några nya långdrev på rådjur och var därför lite försiktig med hur jag släppte Duff. Det lyckades ganska bra för vi hittade 2 stycken harar på en förmiddag. Det blev dock inga långa drev, en försvann i besvärlig terräng och en tog till vägen. Men jag blev lite imponerad över hur han hittade den andra haren. Jag hade just släppt Duff och vi stod och funderade på var haren kunde tänkas vara när vi märkte att han var försvunnen. Och sedan det tog inte många minuter så började han skälla. Min första tanke var att nu blir det rådjursdrev, men då kom haren förbi och visade upp sig. Det blir nog inte mer än 15 minuter effektivt drev denna dag men ändå rätt lyckat.

Under söndagmorgonen kom mera snö, men för sent för att man skulle kunna se vilka spår som var färska. Det blev en dryg timmes promenad i skogen utan viltkontakt innan vi började närma oss bilen igen. Då drar Duff iväg helt plötsligt och blir borta en bra stund. Och minsann om det inte hörs skall rätt vad det är. Ny hare på benen och denna gång håller han på i ca 50 minuter. Lite oklart exakt hur länge för det blir fler vändor fram och tillbaks och på slutet vet jag inte säkert vad han håller på med. Hur som helst en riktigt fin insats igen.